• ¡Welcome to Square Theme!
  • This news are in header template.
  • Please ignore this message.
مهمان عزیز خوش‌آمدید. ورود عضــویت


امتیاز موضوع:
  • 16 رای - 2.63 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: همه چیز در مورد سیستم خنک کننده 206 تیپ 1 و 2
حالت موضوعی
#1
به نام خدا


در این مقاله یاد میگیرید.
نحوه کارکرد ترموستات  و واتر پمپ 206
نحوه هواگیری 206 تیپ 1 و 2
تعویض شیلنگ و جنت قمقمه اب رادیاتور 206 تیپ 1 و 2
حل مشکل شنیدن صدای شر شر آب هنگام استارت زدن یا گاز دادن ماشین
آموزش تعویض ترموستات 206
بهترین مایع خنک کننده برای رادیاتور 206
با تشکر از دوستان عزیزم صادق موافق و مجید دهقان که راهنمایی و کمک بسیار شایانی کردند.
خاطره :
یک 206 تیپ 1 مدل 80 خریدم البته 206 تیپ 1 به 206 فرانسوی معروفن هستند, متاسفانه من پس از خرید درب قمقمه اب رادیاتور رو باز کردم دیدم اب خیلی قمقمه اب رادیاتور بسیار کم میباشد !
ماشین هم دست یک خانوم بود , اصلا به هیچیش رسیدگی نمیکرد فقط گاز میداد و میرفته ارایشگاه !
زمانی که تهران بودم یک لیتر ضد جوش کاسپین + اب رادیاتور اضافه کردم تا بعد یک مدت دیدم دور رادیاتور من اب سبز رنگ جمع اوری شده
رفتم تعمیرگاه کلی هم ترسیده بودم از خرج بالا 206 Smile  بعد از بازدید تعمیرکار خلاصه گفت رادیاتور شما مرخص شده بعد از بازدید توسط شوهر خواهرم متوجه شدیم که شیلنگی که از سمت رادیاتور میاد به سمت رادیاتور اتصال اون دچار مشکل شده
یک نشتی کوچیک داره و اب سبز رنگ دور رادیاتور جمع شده ! تعمیرکار هم سریع گفت رادیاتور رو عوض کن ولی در واقع انتها شیلنگ که به رادیاتور وصل میشد دچار نشتی بود.
یک رابط شیلنگه داشت اون رابطه دچار نشتی شده بود , ماه رمضان بود کل مجیدیه جنوبی نمایندگی ها رفتیم این رابط نبود تا تو منطقه ارمنی ها یک رادیاتور ساز معروف بهم معرفی کردند رفتم تا برام یک رابط ساخت.
بهم گفت چسب مزدا بزن فقط اخرش , چسب گیرم نیومد , و انتهای رابط رو از تفلون استفاده کردم تا نشتی نداشته باشد.

رابط رو متصل کردیم و تستش کردیم هیچ نشتی نداشت.
 تا اینکه وقتی رسیدم شهرستان ماشین رو 12 روز قبل از نوشتن این مقاله چک کردم و دوباره هواگیری کردم.

تا 2 روز پیش وقتی استارت زدم دیدم صدای شر شر آب از پشت داشبورد به گوشم میرسه
کنجکاو شدم چک کنم این صدا بخاطر چی هست و چیه

وقتی ماشینم خنک شده بود درب منبع اب رادیاتور رو باز کردم دیدم وای دریغ از یک قطره اب
هنگام باز کردن درب قمقمه اب رادیاتور صدای فیسسسس شنیدم که این نشانه هوا گرفتن رادیاتور هست.
چک کردم دیدم همون قسمتی که تفلون زدم دچار نشتی در حد 1 ساعت یک قطره شده ! فقط بخاطر استفاده از ضد جوش و اب رادیاتور دارای رنگ متوجه شدم.

دلیل این اتفاق استفاده از مقدار زیاد ضد جوش بود , البته ممنونم از ضد جوش که هر قسمت دارای نشتی باشه زود اعلام میکنه برای تعویض کردن !

توی رادیاتور ماشین من 40 درصد اب باقی مونده بود ! ,  ( ضد جوش به علت اینکه  جوش اب رو بالا رو میبره و از جوش امدن ماشین جلوگیری میکنه و مانع ایجاد رسوب در رادیاتور ماشین میشود )

وقتی شیلنگ منبع انبساط یا همان شیلنگ قمقمه اب رادیاتور رو از رادیاتور جدا کردم با فشار زیاد هوا خارج میشد حدود 10 ثانیه هوا خارج میشد !

بخاطر نشتی که داشتیم سیستم خنک کننده کلا  هوا گرفته بود.

متاسفانه 206 تیپ 1 ( قمقمه اب رادیاتور رو باید به قمقمه تیپ 2 ارتقا بدید و همچنین شیلنگ اتصال به رادیاتور رو باید تغییر بدید - جنت زیر قمقمه هم باید تعویض کنید)
در 206 های تیپ 1 مدل 80 قسمت اتصال جنب زیر قمقمه اب رادیاتور ورودی پایینی قمقمه فرق داره !
و همچنین شیلنگی که از رادیاتور میاد به قمقمه اب رادیاتور بسیار قدیمی و " مسخره " بوده به قمقمه اب رادیاتور جدید هم وصل نمیشه (فرق داره ) و دارای رابط که اگر خدایی نکرده مشکلی پیش اومد در راه های دور بد جور اذیت میشید.

پس اگر میخواهید سیستم خنک کننده 206 تیپ 1 رو ارتقا بدید باید منبع انبساط ( قمقمه اب رادیاتور ) به حدود مبلغ 30 هزار تومان ( یک شیلنگ اتصال قمقمه به رادیاتور ( حدود 28 هزار تومان ) و یک جنت که به پایین قمقمه اب رادیاتور به مبلغ 6500 هزار تومان برای 206 تیپ 1 خود خریده و به تیپ 2 ارتقا بدید.
معمولا در 206 تیپ 1 اینچنین قمقمه ها حدود 12 سال فعلا به تاریخ این مقاله کار کردن و خیلی کدر شدن که شما نمیتونید حتی اب داخل رادیاتور رو به هیچ وج ببینید.
دیگه عمر خودشون رو کردن و باید تعویض کنید.

عکسی از شیلنگ قمقمه اب رادیاتور 206 تیپ 1 و مدل شیلنگ قمقمه اب رادیاتور 206 تیپ 2
تقاوت ببینید :
[عکس: shilang_ghomghome_radiator_206.jpg]

شیلنگ 206 تیپ 2 اگر توجه کنید توی عکس دیگه دارای رابط نیست و مستقیم وصل میشه و همچنین شلینگ تیپ 2 خودش شیلنگ بهتر حرارت رو انتقال میده و مستقیم از رادیاتور به قمقمه اب رادیاتور وصل میشه



عکسی از قمقمه 206 تیپ 1 و همچنین جنت 206 تیپ 1 :

[عکس: GhomGhome_206.jpg]

عکس دیگر از شیلنگ قدیمی 206 تیپ 1 و سوکت اضافه ای که در انتها شیلنگ برای اتصال وجود داشت , در شیلنگ جدید قمقمه اب رادیاتور دیگه خبری از این سوکت نیست و تمام اتصالات بهینه تر و بدون رابط میباشد .
تصویر:

[عکس: socket_206_type_1.jpg]
برای جدا کردن قمقمه آب رادیاتور فقط کافیه با انبردست بس دور جنت رو باز کرده و اتصال پایینش که به سیلندر ماشین وصله د با یه انبر دستی چیزی دوتا پین سرشو بهم نزدیک کنید و لوله رو همزمان وقتی بست داره گشاد میشه بکشین بیرون ( کلا برای باز کردن تمامی بس ها به همین صورت عمل کنید )
پس از تعویض این 3 قطعه ذکر شده وقتی که اب از بالا قمقمه اب رادیاتور اضافه میکردم متوجه شدم که اب کم نمیکنه از قمقمه اب رادیاتور ! دوستم گفت به احتمال زیاد ترموستات شما مرخص شده و جلوی انتقال اب گرفته شده است.



ترموستات چیست ؟

ترموستات :



ترموستات وسيله اي است براي تنظيم درجه حرارت موتور اتومبيل كه بطور خودكار گرماي موتور را د رحد ايده ال كه حدود 89 درجه است نگه مي دارد .
لازم به توضيح است كه براي عملكرد درست موتور ، دماي آن بايد در محدوده معيني نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث مي شود كه غلظت روغن بالا رود و روانكاري قطعات به خوبي صورت نگيرد و گرم بودن بيش از حد آن هم باعث مي شود روغن خيلي رقيق شود و خاصيت روان كنندگي خود را از دست بدهد بنا براين ضرورت كامل دارد كه دماي موتور در حد 89 در جه سانتيگراد نگه داشته شود .
 طرز كار ترموستات :
در ابتدا كه موتور سرد است ترموستات مسير ورود آب به رادياتور را مي بندد بنابر اين  آبي كه براي گردش در دور سيلندر مورد استفاده است قرار مي گيرد فقط همان مسير بسته دور موتور را طي مي كند و وارد رادياتور نمي شود تا گرماي آن به 89 در جه سانتيگراد برسد در اين حالت گرماي مزبور باعث فعال شدن ترموستات شده و جيوه اي كه درون آن است منبسط شده و مسير ورود آب به رادياتور را باز مي كند تا درجه حرارت بيش از اين بالا نرود با پائين آمدن حرارت مجدداً ترموستات بسته مي شود و همين سيكل مرتب تكرار مي شود تا درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقي بماند .
در واقع اين ترموستات يك وسيله مكانيكي هوشمند است كه كار يك شير قطع و وصل اتوماتيك را انجام مي دهد .
استفاده از ترموستات هميشه بايد صورت گيرد و از اين نظر فرقي بين روزهاي گرم تابستان و يا روزهاي سرد زمستان وجود ندارد . ولي د ر ايران اينگونه معمول است كه ترموستات را فقط به هنگام فصل سرد سال و هنگام استفاده از بخاري ماشين مورد استفاده قرار مي دهند كه علت آن هم شرايط خاص موتور ماشين پيكان است كه استاندارد نيست !
 استفاده از بخاري ماشين در زمستان
ترموستات باعث مي شود آن بخش از آب كه قرار است براي خنك شدن به رادياتور برود به درون مبدل حرارتي بخاري ماشين برود و از گرماي آن براي گرم كردن فضاي داخل ماشين استفاده شود .



به زبانی دیگر :
وظیفه ترموستات این  است  که مجرای  اب خروجی  بلوکه سیلندر  را ببندید  و  تا اب  گرم  نشده ترموستات اجازه خروج به اب را  نداده  و هنگامی  که درجه حرارت  اب موتور به حالت عادی رسید ترموستات باز شده و اجازه میدهد اب در رادیاتور سرد شود.
هنگامی که یک موتور سرد را روشن می کنند با راندمان حداکثرش کار نمی کند این پدیده به علت تقطیر شدن  سوخت روی دیواره سیلندر  تبادل  حرارت  زیاد اتاق احتراق و ویسگوزیته زیاد  روغن است برای کم کردن این تاخیر حرارتی یک دستگاه تنظیم حرارتی در دستگاه سرد کننده قرار داده می شود این دماسنج که بین مجرای خروجی اب از موتور و رادیاتور وجود دارد در مدتی که موتور گرم  می شود  مانع از  جریان مایع سرد  کننده از  موتور  به رادیاتور می شود در این مدت مایع به  وسیله پمپ فقط داخل موتور می گردد.
یک دستگاه تنظیم حرارتی مجهز به دریچه ای است که در زیر قسمت  زیر ان شامل قطعات فلزی  است که در ان ماده فراری مثل اتر پرشده است که به محض گرم شدن در اثر انبساط دریچه را بازمی کند و سبب جریان یافتن اب می شود در موقع کار با سرعت زیاد جریان مایع در دستگاه سرد کننده ممکن است سبب ارتعاش دستگاه تنظیم حرارتی شود که موجب کم شدن عمل ان می شود دستگاه تنظیم حرارتی یک حذف کننده ارتعاش دارد که  به شکل  قطعه کلاهی شکل  در قسمت پایین دریچه واقع است محدود بودن جریان بین قطعات فلزی و انتهای دریچه لازمه اش وجود حذف ارتعاش است  حتی زمانی که دستگاه تنظیم گفته شده کاملا باز شد باز هم مقداری از اب جاری در موتور بدون ورود در رادیاتور به وسیله پمپ دوباره به موتور بر می گردد اگر همه اب از رادیاتور عبور کند تبادل حرارت انجام خواهد شد.
بنابراین هنگامی که برای راندمان خوب احتیاج باشد مثلا در موتورهای با نسبت تراکم خیلی بالا که باید حرارت را خوب حذف کرد تا از احتراق خودبه خود جلوگیری شود موتور و دستگاه تنظیم حرارت طوری طرح می شوند که  همه اب ضمن  گردش از قسمت های  مختلف  از جدیدترین ترموستات دارای یک گوی از  جنس پلاستیک سخت  است که می تواند معایب دستگاه های قبلی را برطرف می کند.
پس از باز کردن ترموستات متوجه شدیم که بله ترموستات خراب شده یا به قول دوستان مرخص شده
یک ترموستات به مبلغ 18 هزار تومان و یک چسب یاماها به مبلغ 2 هزار تومان خریداری کردم.



از کجا بفهمیم ترموستات 206 خراب شده است ؟




در بعضی از انجمن های دوستان گفتن درجه حرارت 90 تا 99 درجه 206 طبیعی هست.
خوب حالا میخوام به شما ثابت کنم که درجه حرارتی برای 206 خوب هست ؟
206 در درج 97 درجه تازه دور کند فن روشن میشه و در حرارت 110 درجه دور تند فن شروع میشه
من اصلا حرارت بالای 100 درجه رو عادی در 206 نمیدونم.
در 100 درجه اب جوشیده (اینجاست که ضد جوش یا ضد وقتی به اب اضافه کنیم نقطه جوش رو بالاتر میبینیم)

ترموستات 206 روی 89 کار میکنه  نهایت در اتوبان حداقل دما 85 باید باشه که البته بعد از کارکرد طولانی امپر شما بر روی 89 تا 90 درجه ثابت میمونه و نهایت دما در ترافیک باید تا 95 درجه الی 97 برسه و من بیشتر از این درجه رو در 206 عادی نمیدونم.
چون وقتی حرارت ماشین بر روی 89 درجه میرسه ترموستات باز میشه و اب از داخل رادیاتور وارد سیلندر میشه !
و کمی توی ترافیک حرارت میره بالا وقتی درجه حرارت میرسه رو 97 درجه فن خودرو روشن میشه و سریع دوباره رادیاتور خنک میشه و دمای موتور بر روی  90 تا 95 درجه تنظیم میشه من دمای مناسب امپر 206 رو بین رو بین 89 تا 90 در اتوبان و توی ترافیک نهایت تا 97 درجه
قبل از تعویض ترموستات و هواگیری و همچنین تعویض شیلنگ و قمقمه اب رادیاتور ماشینم درجه حرارت بعد از کمی کار کرد بر روی 100 درجه میرسید !
و در اتوبان درجه حرارت حتی روی 75 و 80 درجه میرسید که این نشانه خرابی ترموستات و هوا گرفتن سیستم خنک کننده بود.

شما به راحتی میفهمید از طریق درجه حرارت که ایراد از ترموستات هست و یا نه ( در صورتی که در درجه 97 درجه فن خودروی 206 روشن نشود ایراد از ترموستات نیست و مربوط به مقاومت فن و یا ایرادات دیگه که در این مقاله به مبحث مشکلات فن اطلاعاتی داده نمیشود.

 ترموستات 206   :


وقتی ترموستات رو باز کردم صدای فشار زیاد هوا به گوش میرسید که داشت هوا بیرون میرفت !

و من همچنان خدا رو شکر میکردم که واشر سر سیلندر مرخص نشده

پس از تعویض و باز کردن پیچ هوا متاسفانه باز اب از خروجی پیچ هوا خارج نمیشد !
دوباره قمقمه اب رادیاتور رو باز کردیم یک شیلنگ اب به جنت پایین رادیاتور وصل کردیم با فشار زیاد اب گرفتیم توی جنت و دوباره صدای شدید هوا به گوش میرسید .
پیچ پلاستیکی یا همان والف روی لوله بخاری هیچ ابی خارج نشد و اینبار ورودی رادیاتور رو با انگشتم گرفتم و دوستام با فشار آب وارد جنت زیر قمقمه کرد تا دیدیم اب زرد رنگی و همچنین کمی جرم که باعث گرفتگی شده بود با فشار خارج شد.

2 بطری اب مقطر و یک اب رادیاتور خریداری کردیم و 2 ضد جوش کاسپین ( در صورت دسترسی از ایرانول هایپر ) استفاده کنید.
2 لیتر اب مقطر حدودا و 2 لیتر ضد جوش داخل قمقمه اب رادیاتور ریختم.

عکس پیوست شده :

[عکس: %D8%A7%D8%A8%20%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%...%20206.jpg]


چون از اب شهری داخل رادیاتور استفاده کردیم 2 پیچ هواگیری رو باز کردیم و حسابی اب مقطر ریختیم تا اب شهر خارج بشه و همچنین یک بطری اب رادیاتور که دارای رنگ بود هم اضافه کردیم تا چک کنیم ببینیم جایی نشتی نداره چون بخاطر رنگ اب رادیاتور سبز رنگ سریع با چشم قابل مشاهده هست.
و در اخر کار ضد جوش اضافه کردیم.

نحوه تعویض ترموستات 206 :

1 محفظه فیلتر هوا و خرطومی باز شود.
2 شیلنگ یا جنت پایینی  رادیاتور که متصل هست به ترموستات رو باز کنید.
عکس :
[عکس: termostat_taviz_206.jpg]
3.برای باز کردن جنت با اون پین های بس رو با انبردست فشار بدید به هم و با دست جنت رو بکشید تا جدا شود.
برای باز کردن پیچه یک پیچ سمت بالا داریم یک پیچ سمت پایین با اچار باز کنید.

حالا ترموستات رو میبینیم :

[عکس: %D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%...AA_206.jpg]

در این عکس دور ترموستات رو تمیر کردم ( به فروشگاه ایساکو مراجه کنید و ترموستات رو به قیمت 18 هزار تومان حدودا خریداری کیند ) از ترموستات های فرانسوی یا ... نمیخواد استفاده کنید همشون تقلبین همین مارک ایساکو خوبه
به همین روش ترموستات رو بچسبونید فقط دور دهانه ورودی ترموستات که به سیلندر میخوره رو ابتدا کاملا چسب ها رو تمیز کنید وسپس  با چسب مزدا ورودی دهانه ترموستات رو چسب بزنید که اب نشتی نده

نحوه هوا گیری پژو 206 :


برای هواگیری پژو 206 تیپ 1 و 2 و البته 5 همه یکسان هستند و کمی تفاوت دارند , خوب برا هواگیری شما باید درب قمقمه اب رادیاتور رو باز کنید.

ماشین باید کاملا خنک باشه و حداقل 10 ساعت ماشین خاموش شده باشه , من بهترین زمان هواگیری رو ابتدا صبح میدونم وقتی که ماشین کاملا خنک هست.

اول یک لیتر اب مقطر بریزید و بعد 2 لیتر ضد جوش و سپس اب مقطر دوباره اضافه کنید.
1.پیچ هوا گیری سر سیلندر که در عکس زیر مشخص شده باز کنید ( توجه کنید من پیچ هواگیری قبلیم با اچار آلن باز میشد و من به پیج هوا پژو 405 تغییر دادم که به گفته خود فروشنده بهم میخورن و همینطورم شد !
به هر حال رفتید فروشگاه ایساکو بگید پیچی بهتون بدن که با پیچ گوشتی باز بشه راحت تر هستید نسبت به پیچ های که با اچار باز میشن 

این پیچ طلایی رنگ میباشید در تصویر زیر مکانش مشخص شده:



[عکس: pich_havagiri_206_type_1.jpg]


پیچ دوم :
[عکس: %D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81_%D8%A8%D8%AE%D8...8C_206.jpg]

روی شیلنگ بخاری ( یک پیچ هست یا والف ) این پیچ هم بصورت کامل باز میکنید تا اب بزنه بیرون پیچ قبلی هم باز میکنید تا اب بریزه بیرون
و نزارید از میزان max که بر روی قمقمه اب رادیاتور درج شده  اب کمتر شود.

حدود 1 لیتر اب همینطور اضافه کنید تا اب از دو پیچ  هواگیری ماشین بصورت مداوم خارج بشه
وقتی که دیگه تقریبا اب داشت میرسید به حد max در قمقمه سریع درب بطری رو ببندید و میبینید بعد چند ثانیه دیگه اب خارج نمیشه و سپس 2 پیچ هواگیری رو ببندید.

نکته :
در زمان هواگیری ماشین رو روشن نکنید !
وقتی خودرو گرم هست اقدام به هواگیری و یا تعویض ترموستات نکنید.


نویسنده : امین منصوری

منتشر کننده : پارسی کدرز

گروه دور همی پارسی کدرز
https://t.me/joinchat/GxVRww3ykLynHFsdCvb7eg
 
پاسخ
  


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مدارک مورد نیاز برای اجاره ماشین radmehrr 0 911 01-08-2018، 12:42 PM
آخرین ارسال: radmehrr
  همه چیز در مورد روغن ترمز + هواگیری روغن ترمز + تعویض روغن ترمز Amin_Mansouri 0 16,110 09-08-2014، 12:14 PM
آخرین ارسال: Amin_Mansouri

پرش به انجمن:


Browsing: 1 مهمان